Von Restorff-effect
Het Von Restorff-effect, ook bekend als het isolatie-effect, voorspelt dat wanneer er meerdere vergelijkbare objecten aanwezig zijn, degene die het meest van de rest verschilt, beter wordt onthouden.
De Duitse psychiater en kinderarts Hedwig von Restorff (1906–1962) bedacht het Von Restorff-effect. Deze theorie werd bekend in 1933 toen Hedwig ontdekte dat wanneer deelnemers een lijst met categorisch vergelijkbare items kregen met één onderscheidend item op de lijst, men het unieke item veel beter kon herinneren.
Maar dat betekent niet noodzakelijkerwijs dat ‘anders zijn dan de rest’ altijd beter is. Anders zijn is inderdaad meer memorabel, maar je moet positief worden herinnerd om op te vallen tussen de massa.
Wanneer je het grootste deel van je aandacht besteedt aan het ene, wordt er minder aandacht besteed aan de rest. Maar als er te veel verschillende objecten zijn die opvallen door hun kleuren, vormen of bewegingen, wordt je aandacht te snel verbruikt. Het Von Restorff effect werkt dus alleen als er slechts een paar verschillende eigenschappen zijn om uit te kiezen.
Gebruik daarom vorm, positie, textuur en kleur om het contrast te accentueren. Denk hierbij dan ook even na wat de symbolische betekenis van de kleur is die je wilt gebruiken. Balans is daarom een belangrijke factor voor het creëren van het Von Restorff effect en het moet alleen worden gebruikt als er een specifiek doel is.
Voorbeelden van Von Restorff effect
Er zijn verschillende manieren om het effect toe te passen in een webshop, op een website en zelfs bij het lanceren van nieuwe producten. Denk bijvoorbeeld aan:
- Highlight navigatielink
- Meldingen bij apps om te herinneren aan een ongelezen bericht
- Prijsstellingen in een andere kleur, maat of vorm om de aandacht op dat item te vestigen
- Een andere kleur voor de call-to-action button
- Vervagen van omliggende afbeeldingen
- Een ander design of kleuren gebruiken dan je concurrenten voor een product