Gedachtenpaadjes
Het menselijk brein is in staat tot geweldige dingen, maar houd zichzelf ook regelmatig voor de gek. Op gedachtenpaadje.nl en @gedachtenpaadjes op Instagram geef ik meer inzicht in wat de wetenschap van de gedragspsychologie cognitieve biases noemt, en ik heb omgedoopt tot gedachtenpaadjes. Op welke manier houden ze je voor de gek, beïnvloeden ze je jouw denken en gedrag en hoe kun je er juist gebruik van maken als je weet hoe ze werken. 

Humor effect

 

Het humor effect is een cognitieve bias die ervoor zorgt dat je grappige informatie beter onthoudt. Het humor effect draagt bij aan verschillende typen geheugen, zoals het herkennen van zaken die je bent tegengekomen, en herinneren van informatie. Humor kan ook het geheugen vergroten als het gaat om verbale informatie, zoals woorden en zinnen, en visuele informatie zoals afbeeldingen, strips en video’s.

Naast een beter werkend geheugen heeft humor nog tal van positieve effecten. Humor kan ook positief bijdragen aan het begrip van een boodschap. Het helpt sprekers die een verhaal willen overbrengen, met als doel dat de boodschap begrepen, aanvaard en onthouden wordt. Denk aan speeches, voordrachten, trainingen en presentaties.
Daarnaast draagt humor ook bij aan een verhoogd energieniveau, het reduceren van negatieve emoties, verhoogde interesse en met humor kun je een positieve indruk maken op mensen.

Voorbeelden van Humor effect
Er is onderzoek gedaan dat twee statistiek lessen vergeleek, waarbij de ene docent humor gebruikt en de andere niet, liet zien dat door af en toe een grapje te gebruiken de cijfers significant werden verhoogd. Het gebruik van humor in lesgeven is een effectieve manier om studenten informatie beter te laten onthouden.

Ik herinner me nog goed een leraar van mij die liet zien hoe correlaties verkeerd worden geïnterpreteerd. Hij toonde een reeks zeer bizarre ‘causale’ relaties, zoals hoe meer ijs eten meer doden veroorzaakt. Dit was natuurlijk slechts een willekeurige correlatie.

Het humor effect is niet alleen interessant vanuit educatief perspectief, maar ook voor marketing. Door een grappige slogan te gebruiken, zullen mensen uw merken beter onthouden en ontstaat er een emotionele band met het merk. Een van mijn persoonlijke favorieten is de slogan “Even Apeldoorn bellen” van Centraal Beheer.

Het humor effect is al een veelgebruikte techniek bij bedrijven als Zappos, Virgin en Google. Om de humor te stimuleren hebben deze bedrijven dingen als Nerf gun battles of ‘Tutu Tuesdays’ georganiseerd in hun werkruimtes. Dit klinkt misschien als een nogal afleidende toevoeging aan een kantoor, maar het tegendeel is waar. Volgens het humor effect heeft humor een positief effect op geheugen, welzijn, aantrekkelijkheid en productiviteit. Een Nerf-pistool klinkt ineens als een veel relevantere investering, vind je niet?