Het struisvogel effect (ostrich effect)
Struisvogels steken hun kop in het zand wanneer ze gevaar voelen aankomen, aannemende dat het gevaar weg gaat als ze het lang genoeg vermijden. Wij mensen zijn niet anders. Als we in aanraking komen met negatieve informatie, of informatie dat ons uitdaagt op een manier die we niet willen, doen we net alsof die informatie niet bestaat. Het struisvogeleffect is een vorm van selectieve aandacht.
Mensen hebben de neiging om slecht nieuws of negatieve feedback te vermijden, en zelfs te doen alsof het niet bestaat. Daarmee kunnen mensen relevante informatie missen voor het nemen van belangrijke besluiten. En door het verstoppen voor negatieve feedback ontnemen ze zichtzelf een kans om te ontwikkelen en verbeteren.
Het struisvogeleffect kan ook leiden tot het vermijden van dingen die gedaan moeten worden, waardoor deadlines worden gemist. Het struisvogeleffect is in dit geval een soort uitstelgedrag, waarbij we kiezen voor de gemakkelijkere keuze op de korte termijn. Echter op de langere termijn worden de zaken erger als er niets wordt gedaan.
Voorbeelden van het struisvogeleffect
Het struisvogeleffect kan negatieve gevolgen hebben op verschillende gebieden, zoals gezondheid en financiën.
In geval van gezondheid is er bijvoorbeeld de casus van diabetespatiënten en glucose monitoring. Voor diabetespatiënten is het essentieel dat de hoeveelheid glucose in hun bloed binnen een bepaalde range blijft. Om dit te realiseren zijn er goedkope en gemakkelijk te gebruiken tools beschikbaar om ze te helpen hun glucose niveau te monitoren. Toch wijzen vele studies uit dat de meeste diabetici niet regelmatig monitoren.
In het geval van financiën heeft onderzoek uitgewezen dat slechts 10% van de mensen met betaalproblemen hun geldzaken op zijn minst eens in de maand bekijken. Ze weten dat ze er niet goed voorstaan en het verstandig is hun banksaldo te checken, maar willen niet zien hoe slecht ze ervoor staan.