Gedachtenpaadjes
Het menselijk brein is in staat tot geweldige dingen, maar houd zichzelf ook regelmatig voor de gek. Op gedachtenpaadje.nl en @gedachtenpaadjes op Instagram geef ik meer inzicht in wat de wetenschap van de gedragspsychologie cognitieve biases noemt, en ik heb omgedoopt tot gedachtenpaadjes. Op welke manier houden ze je voor de gek, beïnvloeden ze je jouw denken en gedrag en hoe kun je er juist gebruik van maken als je weet hoe ze werken. 

Authority bias

 

Deze denkfout of cognitive bias gaat over de neiging die mensen hebben om veel waarde te hechten aan de mening van een autoriteit en deze blind te volgen, zonder hierover na te denken of de feiten te bekijken.

Als mensen zijn we vanuit de evolutie geworden tot een kudde die wordt geleid door een leider. Alleen de leider, of een aantal vertrouwelingen, maakten de grootste besluiten en de rest volgde deze op. Met als resultaat dat mensen een diepgeworteld gevoel hebben dat ze autoriteit moeten volgen. Vroeger waren dit koningen, koninginnen en ministers. Tegenwoordig spelen politici en CEO’s dezelfde rol, maar ook experts op een vakgebied zoals doktoren, professoren, en opvallend genoeg ook beroemdheden en social influencers

De authority bias is als eerste aangetoond in 1961 door de psycholoog Stanley Milgram door een experiment dat het Milgram experiment is genoemd. In dit experiment kregen deelnemers de opdracht om pijnlijke en potentieel schadelijke elektrische schokken te geven aan andere personen. Velen deden dit, zelfs als ze voelden dat dit verkeerd was, omdat ze de druk voelden door de autoriteit van de persoon die het experiment leidde. Dit is wel een extreem voorbeeld, maar de authority bias komt erg vaak voor in alledaagse gebeurtenissen in ons leven.

Voorbeelden van authority bias
Op je werk heb je een leidinggevende om aan te rapporteren. Veel werknemers denken dat hun leidinggevenden betere besluiten neemt dan zij. Zelfs als je leidinggevende slimmer is en meer ervaring heeft dan jij, dan nog betekent het niet dat deze altijd gelijk heeft.

In commercials wordt er gebruik gemaakt van beroemdheden om te over te halen een product te kopen. Als Usain Bolt een Coca-Cola drinkt na een sprint, dan heb je het gevoel dat je er ook een wilt. Of als Michael Jordan zijn basketbalschoenen aanprijst, dan wil je deze ook. Ditzelfde gebeurt ook bij het aanprijzen van gezondheid producten door een acteur die een doktersjas draagt. Een tandpasta reclame dat een acteur heeft met een witte has en een stethoscoop. Best bijzonder, aangezien tandartsen vaker een mondspiegel en een schraper gebruikt.

Als een dokter een diagnose stelt en medicijnen voorschrijft, dan gaan we allemaal naar de apotheek om de medicijnen op te halen. Zelden zul je erbij stilstaan dat de dokter ook de verkeerde diagnose kan hebben gedaan. Je ziet de dokter als een expert en autoriteit op zijn vakgebied en volgt de instructies.

Tegenwoordig hebben door de social media bepaalde influencers de status van beroemdheid bereikt. De volgers van zulke influencers kopiëren de adviezen of aanbevolen producten.