Gedachtenpaadjes
Het menselijk brein is in staat tot geweldige dingen, maar houd zichzelf ook regelmatig voor de gek. Op gedachtenpaadje.nl en @gedachtenpaadjes op Instagram geef ik meer inzicht in wat de wetenschap van de gedragspsychologie cognitieve biases noemt, en ik heb omgedoopt tot gedachtenpaadjes. Op welke manier houden ze je voor de gek, beïnvloeden ze je jouw denken en gedrag en hoe kun je er juist gebruik van maken als je weet hoe ze werken. 

De overdosis aan informatie is vervelend, dus hebben we filters nodig

Er is te veel informatie in de wereld voor een individu om te verwerken. We zullen dus informatie moeten filteren. Dus om het voor onszelf gemakkelijker te maken letten we alleen op:

  • veranderingen in informatie
  • bizarre en opvallende zaken
  • herhaling
  • bevestiging van wat we al weten en geloven

Per probleem geef ik een overzicht van welke denkfouten hieronder vallen. Om ze gemakkelijker te onthouden komen ze met een visualisatie waarop je kunt doorklikken voor meer informatie.

We merken dingen sneller op als we het al eerder hebben waargenomen of vaker voorkomen

Dit is de eenvoudige regel dat onze hersenen iets eerder opmerken als het al een relatie heeft met iets dat in ons brein is opgeslagen.
 

Availability heuristic

Context effect

Baader-Meinhof phenomenon

Attentional bias

Cue-dependent forgetting

Empathy gap

Illusionary truth effect

Mood congruent memory bias

Omission bias

Mere-exposure effect

Frequency illusion

Base rate fallacy

Bizarre, grappige en opvallende dingen vallen meer op dan normale dingen 

Onze hersenen hebben de neiging om ongewone of verrassende dingen belangrijker te vinden dan ze in werkelijkheid zijn. Hierdoor negeren we vaak normale en meer standaard informatie.


Bizarreness effect

Von Restorff effect

Self-relevance effect

Humor effect

Picture superiority effect

Negativity bias

Het valt ons op als iets veranderd is

We vergelijken een verandering altijd met de oude situatie en vinden het lastig om de verandering geïsoleerd en objectief te bekijken. Dit geldt ook als we twee dingen met elkaar moeten vergelijken.

Anchoring

Distinction bias

Money illusion

Conservatism

Focusing effect

Weber-Fechner law

Contrast effect

Framing effect


We worden aangetrokken door details die onze eigen overtuigingen bevestigen

Deze denkfout speelt een grote rol. We zoeken bevestiging van datgene wat we al geloven en negeren dus de details die onze overtuigingen tegenspreken.
 

Confirmation bias

Observer-expectancy effect

Ostrich effect

Congruence bias

Experimenters bias

Subjective validation

Post-purchase rationalization

Observer effect

Continued influence effect

Choice-supportive bias

Expectation bias

Semmelweis reflex

Selective perception



We merken gebreken in anderen gemakkelijker op dan gebreken in onszelf

We zijn geneigd deze lijst met denkfouten als andermans gebreken te zien, in plaats van ze op onszelf te betrekken. 

Bias blind spot

Naive cynicism

Naive realism